9. tammikuuta 2017

5 VINKKIÄ JUOKSUHARRASTUKSEN ALOITUKSEEN

Uusi vuosi on aikaa jolloin tehdään päätöksiä terveellisestä elämästä. Joku lupaa syödä terveellisesti ja joku puolestaan lupaa lenkkeillä ja osallistua puolimaratonille kesällä. Tällaiset lupaukset ovat ihan mahtavia, varsinkin jos ne myös pitävät! Mikä olisikaan parempi lupaus kropalle kuin terveellisempi elämä ja hyvinvoiva keho?

Juoksuharrastuksen aloittaminen on yleinen uuden vuoden lupaus. Monesti se myös tuppaa unohtumaan muutaman viikon kuluttua, sillä alku ei ollutkaan niin ruusuinen kuin oltiin kuviteltu. Nappaa nämä vinkit mukaan juoksuharrastukseen ja nauti juoksemisesta pitkään.

DSC_0145 1. Aloita hitaasti
Lähdet kiitämään hirmuisella vauhdilla kohti lenkkipolkua, vauhti tosin hyytyy jo ensimmäisen 200 metrin päästä ja hengittäminen on vaikeaa. Tuttua? Aloita hitaasti. Niin hitaasti että pystyt puhumaan puuskuttamatta hölkätessä. Ylämäet kannattaa aluksi kävellä, mikäli ne tuntuvat raskailta. Vauhti saattaa aluksi tuntua kamalan hitaalta, mutta kunnon kasvaessa sekin kasvaa.

2. Osta oikeanlaiset lenkkarit
Muistan kuinka seiskaluokkalaisena aloitin juoksemisen tasapohjaisilla tennareilla, sillä olin aivan tietämätön kenkien merkityksestä liikunnassa. Kengät ovat kuitenkin juoksijan tärkein varuste, sillä ne vaimentavat jalkoihin kohdistuvaa tärähdystä ja korjaavat jalan virheasentoja. Monesti juostaan vääränlaisilla kengillä, liian ohuilla tai vaimennetuilla, väärän mallisilla tai liian kiertojäykillä. Hyödynnä urheiluliikkeiden jalka-analyyseja oikean kengän valinnassa, sillä monet rasitusvammat syntyvät jalan virheasentojen takia.

3. Treenaa nousujohteisesti
Nyt puhutaan juoksemisesta määrällisesti. Jos et ole juossut moneen vuoteen, ei ensimmäisellä lenkillä kannata juosta puolimaratonia. Aloita vaikkapa 3km lenkillä ja lisää kilometrejä muutaman viikon päästä. Nousujohteisella treenaamisella varmistetaan kropan sopeutuminen treeniin ja mielenkiinnon pysyminen juoksussa. Kaksikin kertaa juoksua viikossa riittää aloittelijoille.

DSC_0202 4. Muista kehonhuolto
Lenkin jälkeen tekee mieli lösähtää sohvalle loppuillaksi? Seuraavana päivänä lihakset ovat kipeät ja mikään ei tunnu mukavalle. Muista lenkin jälkeen venytellä lyhyesti (10-15sek) ainakin etureidet, takareidet, pohkeet, pakarat ja lonkankoukistajat. Näin vältetään turhat lihaskireydet seuraavana päivänä, varsinkin jos keho ei ole tottunut juoksemiseen.

Hyviä lenkkihetkiä kaikille!

2 kommenttia

  1. Hyvä postaus, toivottavasti moni innostuu nyt vuodenvaihteessa urheilusta, vaikkapa juuri lenkkeilystä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, samaa toivon minäkin :-)

      Poista

Voit ottaa minuun yhteyttä myös yksityisesti osoitteeseen:
nooraah (at) outlook.com