15. tammikuuta 2017

TAVOITTEENA TRIATHLON POISTUU

Moikka! Nyt tulee ilmoitusluonteista asiaa, olkaa tarkkana. Vuodenvaihteessa mietin vakavasti blogin suuntaa ja sitä, miten jatkaisin bloggaamista opiskeluiden ja treenaamisen ohella. Vanha ulkoasu tuntui jotenkin todella raskaalle ja osoitteen epäsopivuus blogin nimeen häiritsi. Oli vaikea kertoa bloggaavansa Tavoitteena Triathlon blogia ja antaa aivan toisen niminen osoite muille.

muutto Olen päättänyt poistaa blogini. Aloitan alusta, uudessa osoitteessa, uudella nimellä ja uuden, freesimmän ulkoasun kanssa. Vanhat postaukseni ovat uudessa osoitteessa tallella ja blogin aihe pysyy aivan samana. Vanha blogini pysyy näkyvillä vielä muutaman kuukauden ja sen jälkeen jäljelle jää vain uusi osoite.
Menkääpä siis ottamaan uusi blogini haltuun, kirjoittelin sinne juuri postauksen josta saatte lisää infoa tulevasta.

Osoite on: nooramicaela.blogspot.fi 

Kiitos että olette olleet mukana tämän blogin puolella, kiitos kaikista kommenteistanne ja tsempeistä!♥ Toivon että seuraatte linkkiä uuden blogin puolelle, mikäli mun jutut liikunnasta ja hyvinvoinnista vielä kiinnostaa ;-) Nähdään siis siellä!

9. tammikuuta 2017

5 VINKKIÄ JUOKSUHARRASTUKSEN ALOITUKSEEN

Uusi vuosi on aikaa jolloin tehdään päätöksiä terveellisestä elämästä. Joku lupaa syödä terveellisesti ja joku puolestaan lupaa lenkkeillä ja osallistua puolimaratonille kesällä. Tällaiset lupaukset ovat ihan mahtavia, varsinkin jos ne myös pitävät! Mikä olisikaan parempi lupaus kropalle kuin terveellisempi elämä ja hyvinvoiva keho?

Juoksuharrastuksen aloittaminen on yleinen uuden vuoden lupaus. Monesti se myös tuppaa unohtumaan muutaman viikon kuluttua, sillä alku ei ollutkaan niin ruusuinen kuin oltiin kuviteltu. Nappaa nämä vinkit mukaan juoksuharrastukseen ja nauti juoksemisesta pitkään.

DSC_0145 1. Aloita hitaasti
Lähdet kiitämään hirmuisella vauhdilla kohti lenkkipolkua, vauhti tosin hyytyy jo ensimmäisen 200 metrin päästä ja hengittäminen on vaikeaa. Tuttua? Aloita hitaasti. Niin hitaasti että pystyt puhumaan puuskuttamatta hölkätessä. Ylämäet kannattaa aluksi kävellä, mikäli ne tuntuvat raskailta. Vauhti saattaa aluksi tuntua kamalan hitaalta, mutta kunnon kasvaessa sekin kasvaa.

2. Osta oikeanlaiset lenkkarit
Muistan kuinka seiskaluokkalaisena aloitin juoksemisen tasapohjaisilla tennareilla, sillä olin aivan tietämätön kenkien merkityksestä liikunnassa. Kengät ovat kuitenkin juoksijan tärkein varuste, sillä ne vaimentavat jalkoihin kohdistuvaa tärähdystä ja korjaavat jalan virheasentoja. Monesti juostaan vääränlaisilla kengillä, liian ohuilla tai vaimennetuilla, väärän mallisilla tai liian kiertojäykillä. Hyödynnä urheiluliikkeiden jalka-analyyseja oikean kengän valinnassa, sillä monet rasitusvammat syntyvät jalan virheasentojen takia.

3. Treenaa nousujohteisesti
Nyt puhutaan juoksemisesta määrällisesti. Jos et ole juossut moneen vuoteen, ei ensimmäisellä lenkillä kannata juosta puolimaratonia. Aloita vaikkapa 3km lenkillä ja lisää kilometrejä muutaman viikon päästä. Nousujohteisella treenaamisella varmistetaan kropan sopeutuminen treeniin ja mielenkiinnon pysyminen juoksussa. Kaksikin kertaa juoksua viikossa riittää aloittelijoille.

DSC_0202 4. Muista kehonhuolto
Lenkin jälkeen tekee mieli lösähtää sohvalle loppuillaksi? Seuraavana päivänä lihakset ovat kipeät ja mikään ei tunnu mukavalle. Muista lenkin jälkeen venytellä lyhyesti (10-15sek) ainakin etureidet, takareidet, pohkeet, pakarat ja lonkankoukistajat. Näin vältetään turhat lihaskireydet seuraavana päivänä, varsinkin jos keho ei ole tottunut juoksemiseen.

Hyviä lenkkihetkiä kaikille!