2. heinäkuuta 2016

ARKIAKTIIVISUUDEN TÄRKEYS

Mä olen addiktoitunut sykemittarin tuomiin erilaisiin toimintoihin. Etenkin aktiivisuuden seuranta on sellainen mikä kiinnostaa eniten, kuinka monta askelta päivässä tulee ja kuinka kauan olen ollut päivässä aktiivinen. Koulussa "Aika lähteä liikkeelle!" muistutukset lähinnä ärsyttävät tuntien tuolinkulutuksen jälkeen, mutta näin kesällä se ei haittaa, pidän enemmänkin jokapäiväisenä haasteena vältellä aktiivisuusmuistutuksia. Aktiivisuuden on päivittäin oltava 100% tai mieluiten ylikin, tai muuten tulee kauhea morkkis ja paniikki laiskottelusta. Onko tällainen enää tervettäkään heh.

arkiaktiivisuus1 Päivittäisen aktiivisuusseurannan myötä huomaa kyllä helposti, koska on tullut istuttua tai muutenvaan oltua epäaktiivinen ja kuinka paljon päivässä oikeasti täytyisi olla aktiivinen. Aktiivisuuden täyttäminen ei aina ole helppoa, jos työmatka kävellen on lyhyt, töissä istutaan paljon ja illalla ei riitä aika tai jaksaminen enää treenille tai lenkille. Arkiaktiivisuudesta osansa vie pois myös esimerkiksi työmatkat autossa istuen. Auto on kyllä sellainen paholainen, pakollinen työmatkoja varten jos tarvitsee yhtään kauemmaksi lähteä mutta samalla lisää istumista monia tunteja.

Mieti tilanne, jossa henkilö A treenaa vaikkapa salilla 5 kertaa viikossa. Käy autolla töissä, tekee paljon istumatöitä, menee autolla salille, tekee salilla keskimäärin tunnin treenin ja huristelee autolla kotiin. Kuinka monta aktiivista tuntia henkilölle päivän aikana tulee? Ei tarpeeksi. Treeni vie 4% päivästäsi ja jos olet passiivinen muun ajan päivästä, ei treenistä ole kauheasti hyötyä.

arkiaktiivisuus2 Miten arkiaktiivisuutta sitten voisi lisätä? Kulje töihin kävellen, pyörällä tai julkisilla jos mahdollista. Jos teet paljon istumatyötä pidä säännöllisin väliajoin jaloittelu- ja venyttelytaukoja. Hyötyliiku: kävele rappuset hissin sijasta, tee pihatöitä, kävele tai pyöräile kauppaan ja harrastuksiin.... vaihtoehtoja on monia. Aktiivisuus pitää mielen ja olon virkeänä, pahaa se ei tee kenellekkään.

haastankin nyt sut miettimään omaa aktiivisuuttasi, onko joitakin asioita joita voisit muuttaa päivässäsi passiivisesta istumisesta aktiiviseksi tekemiseksi?

6 kommenttia

  1. Arkiaktiivisuus olisi niin tärkeää! Mulla tulee istuttua päivän mittaan monta tuntia putkeen. Pitäisi keksiä joku juttu millä saisin itseni liikkeelle. Välillä sentän on päiviä jolloin pitää hoitaa asioita kaupungilla ja silloin kävelen joka paikkaan. Nyt täytyy ryhdistäytyä oikein kunnolla. Munsykemitttari ja fitbit-rannekkeen molemmat hajosivat joten mikään/kukaan ei muistuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aktiivisuuskello on kyllä hyvä apuri liiallisen istumisen välttämiseksi, harmi että sulla on ollut omien laitteidesi kanssa noin huono tuuri! :-D

      Yleensä aktiivisuuskello kehottaa liikkeelle tunnin istumisen jälkeen, joten jos mahdollista niin yritä tunnin välein pitää pieni tauko istumisesta ja venyttele vaikka hartiat, lonkankoukistajat, etu- ja takareidet ja pakarat. Olo on kyllä paljon virkeämpi pienen tauon jälkeen ja verenkierto alkaa taas rullaamaan.

      Poista
  2. Anonyymi3.7.16

    Tääpäs on muuten älyttömän kiva blogi! Pitkään oon ollu lukija, mutta jostain syystä en oo lukenu postauksia, nyt taisin jäädä koukkuun! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei jes, kiva kun löysit mun blogin 'uudelleen' :-D! Tervetuloa lukemaan♥

      Poista
  3. Anonyymi3.7.16

    Itse tykkään pyöräillä tai kävellä salille. Siinä samalla saa tehtyä pientä alkulämmittelyä ja loppuverryttelykin tulee ihan huomaamatta :D tosin päälajini harjoitukset ovat toisella paikkakunnalla, joten se on vähä pakko mennä autolla :D pyörällä on kyllä nii helppo mennä oikeastaan minne vaan ja usein saattaa päästä myös nopeampaa mitä autolla. Oon myös huomannu sen, että jos päivällä on "epäaktiivinen" ja illalla menee reeneihin niin ei välttämättä kulje niin hyvin. Olisi kiva tuollainen aktiivisuusranneke, sillä mä oon niin koukussa kaikkiin tuollaisiin tietoihin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä totta, välillä kyytiä saa odotella kauan ja siinä ajassa ehtisi pyörällä ihan hyvin perille :-D Olo on kyllä ihan eri jos on ollut koko päivän aktiivinen, kuin että passiivista aikaa tulisi enemmän vaikka ennen treeniä.

      Tottakai harrastuksiin meneminen on haastavaa jos asuu yhtääkään kauempana, joten auto on niihin matkoihin pakollinen. Pitäisi sitten vaan lisätä aktiivista aikaa ennen istumista...

      Poista

Voit ottaa minuun yhteyttä myös yksityisesti osoitteeseen:
nooraah (at) outlook.com