31. toukokuuta 2016

TRIATHLON KUULUMISIA - 5 PÄIVÄÄ KISOIHIN

Kisat lähestyvät uhkaavasti ja viimeisiä treenejä viedään... kuluneella viikolla on tapahtunut muutamia kivoja juttuja treenien kannalta ja tänään mä haluan kertoa niistä teille hieman lisää!

DSC_0169 Aloitetaan keskiviikosta, jolloin mä tein valmentajan kanssa ensimmäisen 'minitriathlonin' eli 100m uintia, 3km pyörää ja 1km juoksua. Ensimmäinen kerta kun uin avovedessä ja ensimmäinen kerta kun laitan märkäpuvun päälle. Oli muuten hankala pukea, muutaman vekin sain aikaiseksi vasempaan lahkeeseen heh... itse uinti meni kohtuu hyvin ensimmäiseksi kerraksi, vauhti oli sellaista 1:50min/100m räpiköimistä. Suunnistuksen ja tekniikan kanssa heräsi heti ongelmia, meinaan uinti oli yhtä kiemurtelua ja mulla meni tosi kauan tajuta missä vaiheessa se katse pitäisi nostaa eteen.

Uinnista selviytyneenä juoksin tosi hengästyneenä vaihtoon, puvun kanssa sai taistella hiukan mutta pian sain senkin otettua pois. Pyörä meni ihan ok, sykkeet oli tosi korkealla mutta vauhti tuntui hirveän hitaalta. Pyörästä juoksuun vaihto oli kaikista pahin, mä meinasin mennä nurin ensimmäisillä askelilla! Jalkojen alkushokin jälkeen löysin tasaisen tahdin jota pystyin jatkamaan kivuitta, monta kertaa tuli katsomon puolelta kommenttia että älä riko jalkoja ja sitä myös toteltiin. Juoksu tapahtui urheilukentällä ja viimeisellä kierroksella oikea penikka alkoi painamaan hiukan, mutta maaliin selvisin voittajana ja sen enemmittä kivuitta.

Olo oli kyllä ihan jyrän alle jäänyt tuon jälkeen hahah. Kroppa ei ole ennen joutunut tuollaiseen rasitukseen joten ihan ymmärrettävä olo, vaikka matkat olivatkin tosi pieniä. Aikaa taisi mennä reilu 15min ja tästä on hyvä alkaa parantamaan. Yhdistelmätreenin jälkeen lähdettiin vielä toiseen järveen uimaan metrejä alle, kokeneemmat triathleetit uivat reilu 1000m ja itse räpiköin 500m matkan yrittäen opetella suunnistamaan.

Loppuviikosta mä kävin ottamassa muutaman kerran matkaa alle märkäpuvulla ja Amandan kanssa kuvattiin muutamat tekniikkapätkät uinnista. Videosta näkee hyvin miten veto lähtee liikaa keskelle, jolloin uinti on aikamoista kiemurtelua. Kyllä nää videot on vaan niin käteviä palautteen antajia, nytkin mun avovesitekniikka on parantunut huomattavasti tosi pienessä ajassa.

Lauantaina tein noin 1150m lenkin mökkijärvessä aikaan 31min. Uinti sujui tosi hyvin, kolmisen kertaa sain olla tyhjentämässä uimalaseja vedestä ja huurusta mutta muuten pystyin ongelmitta uimaan pitempääkin matkaa. Alkuun oikea olkapää tuntui rasittuvan tosi nopeasti, mutta rennomman vetotekniikan löydyttyä vaiva katosi heti.

Sunnuntaina koittikin suuri päivä, nimittäin lähdettiin hakemaan mun ensimmäistä maantiepyörää. Matka oli kyllä arvoisensa ja nyt mulla on tallissa ihan oma pyörä, enää ei tarvitse lainata valmentajalta tai tehdä kotona treenejä hybridillä, jee! Maanantaina laittelin pyörään tankoteipit (muutaman kerran sai olla laittamassa uudelleen, mutta yllätyin kun sain teipit asennettua ilman apua) ja illalla teinkin toiseksi viimeisen treenin ennen kisoja.

Ensin avoveteen reilu 500m lenkki ajalla 14min, järvestä suoraan vaihtamaan pyöräkamppeet ja pyörällä reilu 18km lenkki aikaan 38min. Uinti sujui todella hyvin, suunnistaminen sujuu paremmin ja nyt en uinut siksakkia ollenkaan. Pyörä sujui myös hyvin ja polkeminen ei tuntunut todellakaan yhtä pahalle kuin viimeviikon minitriathlonissa. Uintivauhti oli aika hidas, mutta onneksi tiedän että pystyn uimaan kovemmalla temmolla sitten kisoissa.

DSC_0140 Pakko todeta että tämä laji on vienyt mut mukanaan toden teolla. Fiilikset ovat ihan järisyttävän mahtavat viimeaikaisista treeneistä ja olen päässyt haastamaan itseäni taas enemmän ja enemmän. Keskiviikkona onkin sitten viimeisen kevyen avovesitreenin aika ennen kisoja. Triathlon on lajina niin ihanan monipuolinen, vaikka en pääsekkään juoksemaan penikoiden takia niin aina voi panostaa täysillä pyörään ja uintiin. 

Kisajännitys alkaa kummittelemaan mielessä, mitä jos joudun keskeyttämään uinnissa, mitä jos vaihto menee pieleen, mitä jos en muista kisareittiä, mitä jos pyörä menee rikki, mitä jos joudun keskeyttämään juoksussa... kauheasti pieniä asioita joista kannan turhaa stressiä. Onneksi olo on muuten itsevarma ja mä kilpailen sunnuntaina vain ja ainoastaan itseni kanssa, sijoituksesta viis. 

Enköhän mä ole vihdoin valmis ylittämään itseni, Vantaa, täältä tullaan!

28. toukokuuta 2016

VUOSI TAKANA, KAKSI EDESSÄ

Naurua, uusia kokemuksia, projektitöitä, ryhmätyöskentelyä, yhdessä oloa, ärsyyntymisiä, uusia lajeja, tapahtumia, luokassa istumista, turhautumista, ylämäkiä, alamäkiä, uusia ystäviä, bloggaamista, ihmetystä, jännitystä, rohkeutta, oman itsensä löytämistä, lukemista, stressiä, tuntisuunnitelmia, ohjauksia, työssäoppimista, asiakkaiden kohtaamista, hyvää ruokaa, iloa, videoita, myöhään valvomista, koulutöiden stressausta, hyvää ja huonoa palautetta, energisiä ihmisiä, ujoutta, treenaamista, itsensä voittamista, onnistumisen tunteita, aurinkoa, sadetta, hyviä arvosanoja, kiitollisuutta, mahtavia ystäviä, muutoksia, mielipiteitä, unelmointia, oikean suunnan löytymistä, tekniikoiden harjoittelua, hikisiä tunteja, liikuntaa. Tästä kaikesta mun ensimmäinen kouluvuosi on rakentunut.

vuosi Mä olen äärimmäisen kiitollinen kaikista niistä kokemuksista joita olen lukuvuoden aikana kokenut, samoin ystävistä joita olen saanut tämän vuoden aikana. Ihan hullua ajatella että kolmesta opiskeluvuodesta ensimmäinen on jo saatu päätökseen! Seuraava vuosi tulee olemaan vielä kiireisempi kuin tämä, mutta enköhän mä hengissä selviä. Koulu on opettanut paljon kärsivällisyyttä ja stressinhallintaa mulle, välillä on saanut purra hammasta yhteen oikein kunnolla. Kaikesta on kuitenkin selvitty ja uudet kokemukset kyllä rikastuttavat omaa elämää. Mä en olisi varmaan koskaan aloittanut triathlonia jos en olisi päässyt pajikseen opiskelemaan, se olisi jäänyt varmasti vain kaukaiseksi haaveeksi ilman asiantuntevaa valmentajaa. Mä olen onnellinen kaikesta mitä olen saanut ja kokenut vuoteni aikana, ja odotan innolla kaikkia niitä uusia kokemuksia mitä seuraavat vuodet tuovat tullessaan.


Kiitos ihan kaikille jotka olette olleet mukana mun matkassani vuoden aikana, niin ystävilleni kuin lukijoilleni. Nyt nautitaan kesälomasta ja sen tuomista kiireistä ja ladataan akkuja seuraavaa lukuvuotta varten ♥

24. toukokuuta 2016

PIENIÄ TEKOJA

Yhteistyössä Vaasan ja Indiedays

DSC_0030 Pienillä teoilla on suuri merkitys, eikö niin? Oli ihana päästä kotiin pitkän päivän jälkeen ja huomata, että äiti oli tehnyt muutaman välipalaleivän mulle suurimman nälän taltuttamiseksi. Olisinhan mä voinut toki itsekin tehdä omat leipäni, mutta oli ihana yllättyä valmiista leivistä jotka odottivat lautasella syöjäänsä. Tietenkin päällä mun lempparit: kirsikkatomaatteja ja kinkkua.

Mä olen mukana Vaasanin ja Indiedaysin Sano se leivällä -kampanjassa, jossa on tarkoituksena näyttää Vaasanin uutuusleivillä välittämistä sekä tuoda yllätyksiä arkeen. Tämä leipäyllätys totta totisesti oli kiva koulupäivän ja valmentamisen jälkeen jolloin nälkä oli jo ehtinyt kasvaa suureksi. Jotenkin näitä arjen pieniäkin yllätyksiä ja iloja on alkanut arvostamaan uudella tavalla iän myötä hahah. Vielä kun niitä pieniä tekoja muistaisi itse tehdä arjessa enemmän...

DSC_0041 DSC_0017 Tää Vaasan Taika TaikaRuis ruisviipaleet on mun suosikki kaikista Vaasanin leivistä. Täysjyväleipä joka maistuu kuin vaalealle leivälle sopii hyvin leivänhimoon ja pieniin leipäherkkuhetkiin. Lisäksi leipä on maidotonta että runsaskuituista, joten se sopii mun mahalle hyvin.

Minkälaiset pienet teot ilahduttavat teidän arkea? Yllättäkää läheisiänne arjen keskellä enemmän, jopa ne pienet asiat voivat tehdä päivästä paremman (hyvänä esimerkkinä tämä leipäylläri). Lue myös mun edellinen postaus jossa kerron toisesta Vaasanin herkkuleivästä ja vähän toisenlaisesta yllätyksestä. Samassa postauksessa on myös kiva lukijakilpailu johon kannattaa osallistua!

20. toukokuuta 2016

POLTETTA PAKARAAN VASTUSKUMINAUHALLA

Tänään pureudutaan tehokkaaseen, erityisesti pakaraan kivaa poltetta antavaan vastuskuminauhatreeniin. Tähän treeniin tavitset vain sopivan vahvuisen vastuskuminauhan, hieman tilaa liikkua sekä tolpan/jonkin kiinteän asian johon voit sitoa kuminauhan. Hauskoja treenihetkiä kaikille!

kyykky Kuminauhatreeni jaloille:

Kyykkykävely pienin askelin edeten
Solmi vastuskuminauha sopivan tiukalle jalkojesi ympärille (kuten ylläolevassa kuvassa). Käy alas kyykkyasentoon ja kävele pienin askelin sivuttaissuunnassa.

Kyykky
Muista pitää polvet ja varpaat samassa suunnassa vastuskuminauhasta huolimatta, kuminauha kun saattaa painaa polvia sisäänpäin. Tässä saa hyvän tuntuman pakaraan!

Lantionnosto
Muista tässäkin jännittää jaloilla vastaan, polvet eivät käänny sisäänpäin kuten eivät tavallisessakaan lantionnostossa.

Lähentäjä (alimmainen kollaasi, kolmas kuva)


Loitontaja (alimmainen kollaasi, ensimmäinen ja toinen kuva)

Neljä kierrosta, kierrosten välissä 45sekuntin tauko. Jokaista liikettä tehdään 45sekuntia, liikkeiden välissä ei ole taukoa.


DSC_0345 lähentäjä-loitontaja Voin muuten sanoa että kyllä sinne pakaraan tulee kiva polte tämän treenin aikana.Vastuskuminauha on niin kiva väline, löytyy sopivan vahvuisia niin käsi- kuin jalkatreeneihinkin. Tähän treeniin on kätevä olla kaksi kumpparia, toinen valmiiksi kiinni tolppaan ja toinen kyykkyihin jne. Näin säästytään turhalta näpräämiseltä... heh.

Oletteko käyttäneet vastuskuminauhaa omissa treeneissänne? Jos kokeilette tätä treeniä niin kertokaa ihmeessä mulle oliko tarpeeksi tehokas/toimiva? ;-)

10. toukokuuta 2016

TAIKAA JOKAISEEN PÄIVÄÄN

Yhteistyössä Vaasan ja Indiedays

DSC_0022 Olen mukana Indiedaysin ja Vaasanin järjestämässä Sano se leivällä -kampanjassa, jossa tarkoituksena on tuoda leivällä hippunen taikaa ja piristystä tavalliseen arkeen. Päätinkin järjestää pienen yllätyksen pikkusiskolleni heti aamutuimaan ja päädyimme syömään taikaleipiä parvekkeelle samalla auringosta nauttien.

Mä olen aina halunnut isosiskon ja pienempänä mä aina ajattelin kuinka kivaa olisi leikkiä isosiskon kanssa, tai käydä kaupungilla ja uusissa paikoissa kahdestaan. Kolme vuotta takaperin arkeen kuitenkin tuli mukaan pikkusisko ja päätin heti, että aion olla paras mahdollinen isosisko tälle prinsessalle - sellainen josta olin aina haaveillut. Me leikitään ja vietetään aikaa kahdestaan, vanhemmalla iällä käydään varmasti ulkomailla ja shoppailureissuilla ihan tyttöjen kesken. Eletään nyt kuitenkin tässä hetkessä, tulevaisuus odottaa meitä. Vaasanin kampanjasta lukiessani olin heti varma kenet aion yllättää vaalealla Täysjyvän Taika leivällä aamupalapöydässä.

DSC_0039 DSC_0048 Pikkusiskoni on tosi kova muumifani. Samoin Ti-Ti Nalle, Hello Kitty ja Ryhmä Hau ovat kova juttu tässä vaiheessa. Vaasanin Täysjyvän Taika leivälle taiteilinkin muumiaiheisen leivänpäällysasetelman ja leivät me nautittiin tyttöjen kesken parvekkeella auringon lämmittäessä ihanasti. Leipä sai muutaman riemunkiljahduksen osakseen: "katso sisko, minun leivässä on nuuskamuikkusen kuva!". Oli kuulemma tosi hyvää siskon tekemää leipää ja aamupala näytti tekevän nopeasti kauppansa.

Me perheen kanssa kyllä tykätään tosi paljon syödä näitä taikaleipiä, vaalea täysjyväleipä on leivottu täysjyvävehnästä, - rukiista, -kaurasta ja speltistä. Kuitupitoinen, laktoositon, lisäaineeton ja runsaskuituinen leipä sopii hyvin jokaiselle meidän perheestä ja maistuu niin herkulle!

DSC_0074 Nyt kaikki herkkusuut osallistumaan Vaasanin instagram kilpailuun! Jaa omat leipäterveisesi instagramissa hashtageilla #sanoseleivällä #jyväntaikaa ja @vaasan_leipomot. Parhaat terveisen palkitaan herkullisilla herkkukoreilla (arvo 40€) viikoittain @vaasan_leipomot instagram tilillä, nams.

Oikein taianomaista tiistaita kaikille♥


8. toukokuuta 2016

VIIKON 18 TREENIYHTEENVETO JA KUULUMISET

Ihanaa äitienpäivää kaikille! Tänään ollaan taas treeniyhteenvedon parissa. Treeniviikko ei tuntunut hyvälle ja treenit eivät oikein kulkeneet ihan halutulla tavalla tällä viikolla, mutta aina ei voi voittaa joten nou hätä. Poikkeuksena maanantain pyöräilystä jäi tosi hyvä fiilis päälle, mutta se fiilis katosikin sitten altaan puolella hahah. Osittain hyvä fiilis johtui fillarista joka oli alla, meinaan maantiepyörä voittaa aina oman hybridin!

vko18 Ma: pyörä + uinti yhdistelmätreeni: pyörä 18,74km (44.18min), uinti 1000m
Ti: lepo
Ke: lepo
To: Pyörä 15,03km (44.40min)
Pe: lepo
La: uinti 1000m
Su: pyörä 20,02km (51.48min)

Uinti oli haastavaa pyörätreenin jälkeen, sillä jalat väsyivät lenkistä kuitenkin jonkin verran. Otettiin uinnissa 300m, 200m ja 100m ajat enkä tietenkään odottanut kovin hyviä tuloksia näin alkutaipaleella, mutta jokin niissä ajoissa jäi hampaankoloon harmittamaan. Tekniikka on hyvällä mallilla ja siitä olisi nyt tavoitteena saada taloudellisempaa, jotta pidemmilläkin matkoilla jaksaisi uida nopeammin. Tekniikka oli tuolloin pyörän jäljiltä harmittavan huono, jalat upposivat jatkuvasti ja käsissä hapotti tavallista helpommin. Onneksi kisoissa uinti on ensimmäisenä lajina...

Koulussa pidettiin tiistaina kaikki tunnit pihalla mahtavan sään innoittamana ja arvatakin saattaa, että mä paloin heti. Olisi niin pitänyt muistaa se aurinkorasva! Jotenkin se aina tuppaa unohtumaan näin ensimmäisinä aurinkoisina päivinä... lopputuloksena mahtava puna iholla. Mä en ole varmaan koskaan ennen palanut yhtä pahasti, iho hehkui kirkkaan punaisena ja kuumana ja tämän lisäksi mulle iski pahoinvointi illan aikana. Sinä päivänä suunnitelmat muuttuivat uinnista levoksi ja elokuvien katseluksi, samoin keskiviikkona pidin suosiolla huilia pääkivun takia. Onneksi iho on vihdoinkin alkanut parantumaan ja punaisuuskin alkaa pikkuhiljaa häipymään, nyt pitää olla erityisen tarkkana auringon kanssa.

vko182 Tällä viikolla ärsytyksen kohteena on ollut muun treenaamisen puuttuminen viikosta. Lajitreenit 4krt viikossa tarvitsevat mun mielestä aina jotain oheisia kuten kehonhuoltoa ja lihaskuntoa, mutta ne näköjään unohtuivat viikon aikana.

Tämän lisäksi mua ärsyttää niin vietävästi sen oman maantiefillarin puuttuminen, oli meinaan semmoinen alemmuuskompleksi tänään pyörälenkillä kun ohi menee valtavalla nopeudella pyöräilijöitä hienoine maantie- ja triathlonpyörineen haha. Siinä vaiheessa tulee se ajatus että miksi ihmeessä mä tulin tänne pyöräilemään, johan mulle kaikki nauraa kun poljen menemään tällä hybridillä kunnon pyöräilytamineet päällä. Maantiepyörän ja hybridin eron huomaa helposti aikoja katsomalla, verraten vaikkapa mun maanantain ja torstain aikoja keskenään. Nyt vaan katse eteen ja ajatukset kohti tulevaa pyörän hankintaa!

Miten teidän viikkonne on sujunut? Kesäistä viikon alkua kaikille♥

1. toukokuuta 2016

SUMMER BUCKET LIST 2016

Kesä lähestyy jo hirveää vauhtia ja kohtahan päästä mä pääsenkin jo kesälaitumille (lue: töihin). PB porukan kanssa halutaan jakaa omat summer bucket listit teidän luettavaksenne ja idea on ainakin mun mielestä tosi kiva! Olen katsonut monia videoita aiheesta sekä lukenut muiden bloggaajien listoja, joten on kiva päästä kertomaan teille myös omia suunnitelmia kesälle. Voisin kesän jälkeen sitten palata tämän postauksen pariin ja kertoa kuinka monta kohtaa mä sain toteutettua.

DSC_0002 Kesän To Do:

Tee kesäreissu toiseen kaupunkiin
Me ollaan perheen kanssa muutamana kesänä reissattu Tampereelle viettämään viikon kaupunkiloma, mutta viimeksi en töiden takia päässyt mukaan. Olisi kiva lähteä esimerkiksi kaveriporukalla päiväksi toiseen kaupunkiin shoppailemaan ja katsomaan nähtävyyksiä. Myös Vuokatin reissu houkuttaisi... olimme perheen kanssa siellä kolme vuotta sitten ja tahtoisin niin kovasti takaisin!

Keskity treenaamiseen
Kesä on mitä parhainta aikaa keskittyä treenaamiseen kunnolla. Hyvät pyöräilykelit ja avovesiuinnit odottavat mua.

Nauti kesätöistä
Kesätöiden saaminen on kyllä kesän 'kohokohta' ja kuukauden työrupeaman lisäksi mä pääsen harjoittamaan omaa osaamistani ammatissani valmentamisen parissa. Can't wait!

Kokeile jotain täysin uutta ruokareseptiä ja jaa se blogiin
Kesän kunniaksi laitan kokkaustaitoni likoon ja kokeilen jotain uutta ja jännää, ehkä se pääsee jopa blogin puolelle ihasteltavaksi.

Seikkaile luonnossa
Luonnossa liikkumien on ihanaa. Kesä on mitä parhainta aikaa lenkkeillä koirien kanssa metsässä ja nauttia suomen luonnosta.

DSC_0008 Tee monia mökkireissuja perheen kanssa
Viime kesänä tämä jäi harmittavan vähäiseksi, joten tänä kesänä haluan korjata edellisen vuoden virheet ja viettää enemmän aikaa mökillä.

Yhdistä huvi ja treeni - tee treenireissu mökille
Mökiltä löytyy mahdollisuus niin uinnille kuin juoksullekin ja maantiekään ei ole kuin muutaman sadan metrin päässä, täydelliset olosuhteet treenaamiselle!

Kokeile uusia liikuntalajeja
Seinäkiipeily, SUP lautailu, erilaiset ryhmäliikuntalajit... mä haluan kokeilla uusia lajeja lomani aikana. SUP on kyllä ehdoton kokeiltava, kuulostaa ja näyttää niin kivalle.

Vietä aikaa ystävien kanssa
Toivottavasti näen lomani aikana niin koulukavereita kuin vanhojakin ystäviä, vietän heidän kanssa aikaa ja luodaan kivoja muistoja yhdessä.

Ikuista kivat hetket kameralla ja tilaa valokuvia muistoksi
Valokuva-albumi huutaa tyhjyyttään, miksi mä en ikinä muista tilata niitä valokuvia? Tänä kesänä tähän tulee muutos ja mun albumi tulee täyttymään tiuhaan tahtiin.

DSC_0013 Vietä mahdollisimman paljon aikaa pihalla ja rusketu edes vähän
Turha sisällä nyhjääminen minimoidaan ja nyt vietetään enemmän aikaa ulkona! Bloggaamisenkin voi ihan hyvin hoitaa parvekkeella säästä nauttien.

Muista myös levätä ja nauttia lomasta
Vaikka menojalkaa vipattaakin kesällä paljon, on hyvä myös muistaa levätä ja vaan nauttia olosta just siellä missä itse on. Suon itselleni myös aikaa itseni kanssa ja vaan löhötä rauhallisessa paikassa ilman stressiä menemisistä.

Osallistu johonkin liikuntatapahtumaan
Väriestejuoksu tai puolimara kutkuttelisivat mielessä, vaan mikä onkaan mun jalkojen tila sitten kesällä? Se jää nähtäväksi, mutta olisi tosi kiva päästä osallistumaan esimerkiksi puolimaratonille.

Tartu mahdollisuuksiin
Lisää töitä? Kyllä kiitos. Uusia kokemuksia? Kyllä kiitos. Jos vain uusia mahdollisuuksia tulee ja ne kuulostavat hyvälle, tartu niihin.

Tsekkaa myös muiden PB tyttöjen postaukset
Milla H | Eevi | Emmiina | Kiia | Emmi | Noora P

Mitä teidän kesän to do -listaltanne löytyy?