30. elokuuta 2015

ALKULÄMMÖT

Collage Alkulämmöt ovat todella tärkeä osa lenkkiä, joten mä päätin avata teille vähän omia alkulämppärutiinejani. Alkulämpän tarkoitus on siis lämmitellä kylmät lihakset urheilusuoritusta varten, jotta säästyttäisiin revähdyksiltä ja muilta vammoilta itse suorituksen aikana. Laitoin muutaman liikkeen nimien taakse linkit, jotka vievät joko havainnollistavampaan kuvaan tai demovideoon miten liike tulisi käytännössä tehdä.

DSC_0147 Ihan aluksi mä tykkään kävellä noin 10minuuttia reipasta vauhtia, jotta saan lihakset lämpöisiksi itse lämmittelyä varten. Mä teen kaikkia liikkeitä muutaman kierroksen, toistot tulee fiilispohjalta miltä lihakset just silloin tuntuu.

Pitkä askelkyykky
Venytys kohdistuu nivuseen. Laske taaimmainen jalka maahan ja vie paino eteenpäin. Voit tehostaa venytystä tuomalla lantiota eteenpäin. Muista että etupolvi ei saa mennä varvaslinjan yli. (Oma venyvyys ei ollut huippuluokkaa pienen venyttelytauon jälkeen kuten kuvasta huomaakin heh...)

Marjanpoimija (kuva alla)
Venytys kohdistuu takareiteen. Vie toinen jalka suorana eteen ja kurkota kädellä suoraa jalkaa kohden. Taaimmainen jalka pysyy hieman koukussa. Mä tykkään tehdä tätä ns. kävelynä, eli joka askeleella vaihtuu jalka ja toisella kädellä kauhaisen kohti maata kuten marjanpoimija. Muista pitää selkä suorana!

DSC_0158 Lonkankoukistajien avaus 
Tätä on hiukan hankala selittää, mutta tarkoitus on kiertää jalkaa isolla ympyrällä ulkokautta sisälle. Sama tehdään sisäkautta ulos. Löysin youtubesta Pernillan treenivideon, jossa hän näyttää miten liike tulee tehdä (kelatkaa kohtaan 1:51)

Ristijuoksu
Samalta videolta löytyi tähänkin demo, mutta uskon että liike on useimmalle tuttu (kelatkaa kohtaan 1:33)

DSC_0415 Loppuun vielä teen polvennostojuoksua ja pakarajuoksua jotka ovat kaikille varmasti tuttuja. Polvennostojuoksussa nostellaan polvia mahdollisimman ylös ja pakarajuoksussa kantapäät koskettavat pakaroita vuorotellen.

Mä toivon todella että tästä postauksesta oli teille apua, muutama teistä olikin kysellyt aijemmissa postauksissa vinkkejä lämmittelyyn. Nyt vaan ylös, ulos ja lenkille!

23. elokuuta 2015

TULEVAISUUDEN HARRASTUS

Viime päivien aikana mä olen vastannut siihen ainaiseen kysymykseen enemmänkin kuin muutaman kerran: mitä mä harrastan. Lyhyesti olen joutunut myöntämään etten tällä hetkellä mitään erikoisempaa, lenkkeilen vain. Asiahan ei mua vaivaisi ollenkaan ellei liikunta olisi mulle niin tärkeä osa elämää.

472015 008
Muistan kuinka ylpeänä kerroin kaikille harrastavani jalkapalloa vielä muutama vuosi sitten. Silloin se tuntui mahtavalta, sillä olin osa tiimiä ja treenasin just sitä mitä rakastin. Nykypäivänä pieni kuittaus "harrastin futista kolmisen vuotta, mutta lopetin muutama vuosi sitten" tuntuu mitättömältä, sillä taidot ovat enemmänkin kuin vain ruosteessa ja kaipaan edelleen futisaikoja. Tuntuu jotenkin ontolta myöntää ettei varsinaisesti harrasta mitään lajia, käy vain lenkkeilemässä ja pitää yllä lihaskuntoa. Olenkin heti futiksen lopetettuani yrittänyt löytää sitä 'omaa juttua', johon voisin upottaa vapaa-aikani ja panostaa täysillä. Kaikkea mä olen miettinyt voimistelusta yleisurheiluun asti, mutta nekin ideat ovat jääneet vain ajatuksiksi.

Mielenkiinto mulla on tällä hetkellä kestävyysurheilussa ja itsensä haastamisessa. Joukkuelajitkin ovat edelleen lähellä mun sydäntä, mutta just nyt musta tuntuu että haluaisin keskittyä 100% vain omaan suoritukseeni ja panostaa siihen täysillä. Tässä on kuitenkin se ongelma, että mä tykkään treenata yhdessä jolloin sitä tukea ja tsemppiä saa muilta kohtalontovereilta. Yksilölajeissa ja varsinkin vain vapaa-ajalla treenatessa voi olla vaikea löytää treenikavereita, mikä ainakin mun kohdalla vie mehuja treenaamisesta.

472015 030
Kuten instagramissa mua seurailevat ovatkin saattaneet huomata kuvissa hashtageja Triathlon, olen mä alkanut miettiä kyseisen lajin aloittamista. Hieno laji jossa yhdistyy uinti, pyöräily sekä juoksu ja jota kohtaan mä olen kiinnostunut päivä päivältä yhä enemmän ja enemmän. Niinkään puolimatka eikä täysmatka kuulosta omaan korvaan kovin realistisilta tavoitteilta, mutta sprinttimatka olisi mulle ehkä passelimpi ainakin uintiosuutta ajatellen. Juokseminen ja pyöräily ovat mulle todella rakkaita lajeja ja uimisessa saisin haastaa itseäni toden teolla, sillä tekniikkaa en osaa lainkaan. Aloitin jopa sprinttimatkaa varten treeniohjelman kesällä, mutta se tyssäsi muutaman viikon jälkeen juuri uinnin takia: ilman oikeita tekniikoita harjoitus ei suju toivomalla tavalla. Ajattelin että syksyn ja talven aikana tsemppaisin uimisen kanssa ja pistäisin tekniikat kuntoon ennen kunnon treenaamisen aloitusta. Päätös tuntuu oikealle ja toivottavasti mä pääsen pian polskimaan altalle kehittyminen mielessä.

472015 009
Kilpailuhenkisenä ihmisenä mä haluaisin myös tulevaisuudessa osallistua sille sprinttimatkalle (niin kilpailumielessä muita vastaan, mutta samalla myös itseäni vastaan), joten olisikohan realistista asettaa kisatavoite kahden vuoden päähän ja katsoa miten oma matka tulevana triathlonistina edistyy? Vuoden 2017 triathlonin sprinttimatka, täältä mä tulen. Kuten mä tässä postauksessa kerroinkin että itseäni tsemppaa tavoitteiden asettaminen, olen mä tähän kahden vuoden aikavälille asettanut muutaman muunkin tavoitteen. Yksi niistä on juosta vuonna 2016 elämäni ensimmäinen puolimaraton, josta olen haaveilut jo pitkän aikaa. Tulen varmaan sekä triathlonin että maratonin treenailuista kirjoittamaan jatkossa omaa motivaatiota ylläpitämään, mitä mieltä te olisitte tällaisista postauksista?

Toivottavasti mä voin muutaman vuoden päästä kertoa muille harrastavani triathlonia. Se olisi asia, josta tulisin onnelliseksi. Katsotaan miten mun nyt sitten käy! Oletteko te mukana seuraamassa mun matkaa uutta harrastusta kohti?

10. elokuuta 2015

MANSIKKA-BANAANIJÄÄTELÖ

DSC_0024 Aurinkoiset ja lämpimät ilmat ovat taitaneet tulla jäädäkseen edes hetkeksi tänne Eteläiseen Suomeen, joten mikä olisikaan parempi herkku hellepäivälle kuin jäätelö? Pakastimesta ei löytynyt valmista jäätelöä, joten päätin kokeilla ensimmäistä kertaa tehdä itse oman jäätelöannoksen. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tätä reseptiä, sillä maku on taivaallinen ja ainesosia on vain kolme!

Tarvitset (n. 4 annosta): 
3 pilkottua banaania 
3dl mansikoita 
1dl jogurttia (mikä vain käy, itse käytin mansikka-banaanin makuista) 

Pilko banaanit ja laita ne pakkaseen kahdeksi tunniksi (itse unohdin ne pakastimeen yöksi, eli ajalla ei periaatteessa ole merkitystä). Tee sama mansikoille. Laita jäiset mansikat ja banaanit tehosekoittimeen jogurtin kera ja blendaa tasaiseksi. Laita valmis jäätelö pakkaseen vielä muutamaksi tunniksi jäätymään. Nauti! 

DSC_0027 Loma lähenee uhkaavasti loppuaan, samoin kuin tämä postaussarjakin. Mulla on suunnitteilla vielä kaksi postausta HFL -sarjaan: lämppäliikkeita/avaavia liikkeitä ennen lenkkiä ja käsitreeni oman kehon painolla. Mä olen todella tykännyt tehdä tätä postaussarjaa ja uskon, että blogissa tulee pyörimään jatkossakin liikuntaan liittyviä postauksia. Haluaisinkin jo tässä vaiheessa kuulla teiltä mielipidettä Hyvä Fiilis Liikunnasta -sarjasta, olenko mä onnistunut sen toteuttamisessa vai olisinko voinut tehdä jotain toisin? Tykkäättekö te ylipäätänsä lukea liikuntaan liittyviä postauksia? Sana on vapaa

4. elokuuta 2015

19 MINUUTIN TREENI

hfl

DSC_0136 Ulkona sataa etkä keksi mitään tekemistä? Vai haluatko muutenvain tehdä tehokkaan vatsatreenin? Tässäpä sitä tulee. Mä olen tehnyt satunnaisesti blogilatesta kun tuntuu etten jaksaisi lähteä lenkille tai tehdä mitään suurempaa liikuntasuoritusta. Blogilateksen youtube- kanavalta löytyy kasoittain hyviä treenivideoita ja mikä parasta: kiireinenkin ihminen voi treenata näiden videoiden avustuksella, sillä useimmat treenit ovat lyhyitä mutta silti mielettömän tehokkaita! Tässä on mun kokoama treeni sisältäen alkulämpän ja kaksi erilaista vatsalihastreeniä.
Oikein aurinkoista päivänjatkoa kaikille

2. elokuuta 2015

SUOSIKKEJA HEINÄKUULTA

Heinäkuu hujahti tosi nopeasti ohi, nyt kun alkaa miettimään heinäkuun tapahtumia niin musta tuntuu etten ole ehtinyt tekemään mitään järkevää hahah. Noh, onhan mulla vielä kaksi viikkoa aikaa loikoilla lomalla ja tehdä kaikkea kivaa. Ajattelin kerätä tähän postaukseen muutamat jutut joita olen tykännyt käyttää/joihin olen tykästynyt heinäkuun aikana. Eiköhän aloiteta!

DSC_0081 Ensimmäisenä mulla on listalla nämä Acon ihonhoitotuotteet. Mä olen totaalisesti kyllästynyt mun huonokuntoiseen ihoon ja marssin apteekkiin ostamaan kunnon aineet, joilla voin hoitaa ihoni kuntoon. Mä olen käyttänyt näitä nyt kaksi viikkoa ja uskon näiden täyttävän kaikki lupauksensa! Iho jää tosi puhtaaksi ja ylimääräiset näpyt kuivuvat nopeasti. Muutaman viikon päästä mä voisin tehdä näistä ihan kunnollisen esittelypostauksen, olisitteko te kiinnostuneita?

DSC_0060 Mä sain vähän aikaisemmaksi synttärilahjaksi uuden tietokoneen vanhan pöytäkoneen tilalle. Arvatkaas olenko rakastunut? Kyllä. Ihanaa kun tietokone aukeaa muutamassa sekuntissa sen muutamankymmenen minuutin sijaan ja sovellukset avautuvat heti. Päivitin tähän myös uuden Windows 10 käyttiksen toissapäivänä ja olen aivan rakastunut tähän uuten ulkoasuun ja sen toimivuuten hahah. Nyt mulla onkin sitten mahdollisuus ottaa tietokone mukaan kouluun ja kirjoitella postauksia teille myös arkipäivinä.

DSC_0112 Oreo -jäätelö kuuluu itseasiassa kesäkuun suosikkeihin, sillä heinäkuussa mun jäätelönsyönnit olivat minimissään. Pakko se on tietenkin esitellä sillä tuo on vaan niin taivaallisen hyvää! Taitaapa jopa voittaa Ben&Jerrysin jäätelöt.
Mä bongasin tuon violetti-vihreän jumppakassin ihan sattumalta Top-sportin alennuksissa naurettavan halvalla hinnalla. Väriyhdistelmä ei ole mikään kaunein, mutta tuossa on niin kätevä kuljettaa vaikkapa märkiä uikkareita sun muuta materiaalinsa puolesta.

Blendi Heinäkuun musiikkilemppareita ei tarvitse varmaan selitellä sen kummemmin. One Directionin uutta sinkkua ollaankin kuunneltu ihan liikaa, mutta kun se on vaan niin hyvä!

DSC_0102 Viimeisenä muttei suinkaan vähäisimpänä Zeropointin kompressiosärystimet ja foam roller. Zeropointit mä olen ostanut jo alkuvuodesta, mutta nyt kun pystyn lenkkeilemään taas suhteellisen normaalisti niin niille on tullutkin taas enemmän ja enemmän käyttöä. En kyllä kadu noihin sijoittamista, helpottavat penikkakipuja ja antavat tukea juostessa.
Ja penikkakipuihin liittyen mun uusi foam roller on ollut kovassa käytössä heinäkuussa. Mä olen saanut oikean pohkeen jumit suurinpiirtein auki, mutta vasen pohje onkin sitten vähän kinkkisempi juttu. Jumit ovat kuitenkin hellittäneet senverran että juokseminen sujuu ongelmitta! Hierojalle tässä on silti vielä mentävä ennen koulujen alkua, mutta tuo taikarulla on kyllä todella mun jalkojen pelastaja.

Mitä suosikkeja teillä oli heinäkuussa? Löytyykö sun listalta kenties samoja juttuja kuin mun?